A felhasználóknak nem jelent problémát az Instagram használata, ezt jól jelzi, hogy több mint egy milliárd aktív felhasználója van a platformnak. Viszont a sok Instagram adta lehetőség elsőre talán bonyolultnak tűnhet egy vállalkozás számára ahhoz, hogy mindent ki tudjon használni belőle. Ebben a cikkben most lépésről-lépésre végignézzük, hogy mire érdemes koncentrálnia egy magyar kisvállalkozásnak ahhoz, hogy a lehető legtöbbet ki tudja hozni az Instagramból.
Az Instagram funkcióit tekintve három különböző részre osztható:
- Feed
- Sztorik
- IGTV
(Mivel a Reels még nem elérhető Magyarországon, ezért ezzel a funkcuóval most nem foglalkozunk, de amint elérhetővé válik, frissítjük majd a cikkünket.)
Most pedig vessük is bele magunkat és nézzük meg a legjobban működő tartalommarketing stratégiákat, vlaamint azokat a módszereket, amikkel változatos Instagram posztokat készíthetsz.
Instagram Feed
Az Instagram feededre úgy tekints, mint az Instagram kezdőoldaladra. Itt tudod vizuális formában megmutatni, hogy pontosan miről is szól a vállalkozásod.
Az Instagram feeded két feladatot lát el:
Először is, azonnali benyomást ad az új látogatóknak, hogy mi az üzeneted, mik a termékeid és szolgáltatásaid. Másodszor pedig, a feeded az a felület, ahol a visszatérő követők és rajongók mindig meg tudják nézni a tartalmaidat (és újra visszatérhetnek ide).
Az emberek a minőségi és szép képek miatt figyelnek fel a feededre, de a meggyőző és érdekes leírások miatt maradnak ott. Ezt nagyon fontos, hogy mindig észben tartsd. Éppen ezért a leírások ugyanolyan fontosak, mint a képek. A leírásokat használd arra, hogy olyan új információkat adj át a követőidnek, amik érdeklik őket és amiket meg akarnak tanulni. Valós, végrehajtható tanácsokat adj, amik segítik őket a céljaik elérésében. Szórakoztasd őket, de edukálj is egyben. Ja, és az sem árt, ha empatikus maradsz.
És mi van a videókkal? – kérdezhetnéd jogosan, hiszen eddig a képekről beszéltünk. Az Instagram feedbe 60 másodperces videót tudsz feltölteni, ezért mindig nagyon figyelj oda, hogy miről is szól ez a szűk egy perc. Ügyelj rá, hogy a mondandód legfontosabb részei már az elején kiderüljenek, különben nem fogják végignézni a teljes videót. Annak ellenére sem, hogy mindössze max. 1 percesek a videók, mert az Instán gyorsan történik minden. A cél hogy megállítsd a görgetésben a felhasználókat, majd minél tovább tudd ott tartani őket a posztjaidnál.
Sztorik
Nem tudom Te hogy vagy vele, de én imádom az általam követett emberek sztorijait nézegetni, hiszen mindig rengeteget tanulhatok belőlük. Sok újdonságot tudhatok meg a sztorikból és sokkal jobban megismerhetem az adott felhasználót vagy céget általa. De ugyanígy van ezzel rajtam kívül még fél milliárd Instagram felhasználó is, akik naponta nézik a sztorikat.
Éppen ezért fontos törekedned arra, hogy a Te vállalkozásod sztorijait is ugyanilyen szívesen nézzék a követőid. A sztorik előnye az, hogy ha érdekli a követőid akkor azonnal megnézi, hiszen 24 óra után eltűnik. Ezáltal pedig egy sokkal könnyedebb megközelítése van, mint a feednek. A feeded a vállalkozásod egy jól szabott öltönyben, a sztori pedig Te vagy otthoni melegítőben.
A sztorikban megmutathatod a céged emberibb oldalát. Nem kell a képeket vagy videókat agyonszerkeszteni, az a jó benne, hogy real, valós és emberi. Sőt, minél emberibb, minél valósabb, annál jobb. A videóknál 15 másodperc a max, amit feltölthetsz egy sztoriba. Ha hosszabb videókat akarsz feltölteni, akkor azokat fel fogja darabolni 15 másodperces részekre. Ezen kívül használhatsz matricákat, gif-eket, szavazást és még egy tucat más eszközt, amik érdekesebbé tehetik a sztorikat.
Reposztolhatod, ha valaki megemlíti az Instagram fiókod egy bejegyzésben vagy sztoriban. Ezzel meg tudod mutatni másoknak is, ahogy szintén mások beszélnek rólad. Ez jót tesz a követőid elköteleződésének, mert így hiteles és értékes leszel. Minél többen osztanak meg az Insta fiókodról tartalmakat, amiket Te szintén megmutatsz a követőidnek, annál több rajongód lesz.
A követőiddel való kapcsolattartásra használhatod az élő videó lehetőséget is. Az emberek éheznek a kapcsolatokra és a sztorik a maguk vágatlan, eredeti és tökéletlen formájukban pontosan azt sugallják, hogy a vállalkozásod elérhető és emberi. A sztorikat és a videókat pedig elmentheted highlightként is, hogy tovább megmaradjanak, mint 24 óra és a később érkező látogatók, követők is meg tudják nézni.
IGTV
Az IGTV-re van lehetőséged feltölteni hosszabb, akár 10 perces videókat is. A minimum 10 ezer követővel rendelkező Instagram fiókok pedig 60 perces videókat is feltölthetnek. Ha már készítesz videókat a YouTube-ra, akkor az IGTV remek következő lépés lehet. Tehetsz fel Q&A videókat, kulisszatitkok videókat, mindenféle hogyan csináld és oktató videókat vagy éppen eseményekről készített videókat.
Viszont nagyon fontos, hogy az IGTV a YouTube-al ellentétben vertikáis, nem pedig horizontális formátumban jeleníti meg a videókat. Ezért mindig törekedj arra, hogy az adott platformnak megfelelően készítsd el a videóid.
Amikor videót készítesz, mindig tartsd szem előtt, hogy mi vele a marketing célod. Az elköteleződés szempontjából néha a az IGTV jobb választás lehet, mint a YouTube. Az IGTV-re készített teljes videóból csinálj egy rövid teaser videót is, amit megoszthatsz a feededben, a sztorijaidban, hogy minél több emberhez jusson el a híre – és így többen is fogják megnézni.