Ebben a cikkben most nem arról lesz szó, hogy mitől lesz ütős egy cikk vagy egy videó. Ez most nem is egy tartalommarketing útmutató vagy csekklista. A tartalommarketing ugyanis egy hosszútávú befektetés. Hiába csinálsz egy frankó cikket vagy egy szuper videót, ha nincs mögötte átgondolt stratégia. Ha fejleszteni szeretnéd a tartalommarketinged, akkor ne olyan dologban gondolkodj, amit egyszer megcsinálsz és bumm, kész is vagy vele.
A tartalommarketing nem egyszeri taktika, hanem hosszú távú stratégia.
Ebben a cikkben ezt a stratégiát ismerheted meg. Pontosabban a tartalommarketing stratégiának azt a 8 alapelemét, amit ha mindig szem előtt tartasz, akkor végre tényleg képes leszel eredményeket elérni vele.
Arisztotelész jól mondta: „A minőség nem egy tett, hanem egy szokás.”
A tartalommarketingre Te is úgy tekints, mint egy szokásra. Ha ezt a gondolkodásmódot sikerül megértened és elsajátítanod, soha többé nem fogsz “küzdelemként” tekinteni az egyre megkerülhetetlenebbé váló tartalommarketingre. Ebben a cikkben 8 olyan támpontot mutatok Neked, amik a működő tartalommarketing alapelemei. (De újra leszögezném, ez nem egy csekklista, amin végig kell futni. Ez egy kreatív folyamat, ami köré rendszert szükséges építened.)
A működő tartalommaerketing 8 alapelemét két fő gondolattal össze tudjuk foglalni:
1. Koncentrálj az emberekre és 2. Mindig maradj következetes a tartalomkészítésben.
Nézzük is meg őket részletesebben:
#1. Kérdezz és mindig kérj visszajelzéseket
Ne találgass, hanem mindig kérdezz. Kérdezd meg az ügyfeleid, hogy mire van szükségük vagy hogy mit szeretnének. Sokkal többet érsz azzal, ha kérdezel mintha Te akarnád kitalálni, hogy miről készíts tartalmat. Ha nincs adatod arról, hogy milyen tartalomra van szüksége a célpiacodnak, akkor mindig csak reménykedhetsz abban, hogy “eltaláltad”. Ez pedig nem annyira jó, lássuk be.
Viszont mindig tartsd szem előtt, hogy a tartalomnak segítenie kell az értékesítést. Ez kulcsfontosságú dolog, hiszen vállalkozóként nem az írói tehetséged vagy ez előadói képességed a legfontosabb, hanem az érdeklődőszerzés és a értékesítés. Ha sikerül összehangolnod az értékesítési folyamataid azokkal a témákkal, amikre a célpiacod valóban vágyik, akkor már félig nyert ügyed van.
#2. A tartalmi élmény legyen a vásárlási folyamat része
Az ma már nem működik, hogy minden egyes tartalmadat külön készíted el és külön-külön fókuszálsz rájuk. A tartalom ugyanis akkor a legjobb, ha a vásárlói élmény része. Éppen ezért egységben kell lennie a vásárlói problémákkal és a termékeid vagy szolgáltatásaid megoldásával. A tartalomnak egy erős kapocsnak kell lennie a vállalkozásod és az ügyfél között. Olyan stratégiára van szükséged, ahol a tartalmak együtt működnek az értékesítési folyamataiddal, miközben egy szuper élményt nyújtanak az érdeklődőknek, vásárlónak.
#3. A tartalom legyen értékes a célpiac számára
Már a poszt elkészítese előtt ki kell találnod, mi a célod a tartalommal és tudnod kell, hogyan illeszktedik bele az összképbe. Az összkép alatt a teljes marketingstratégiára és az értékesítési folyamatokra gondolj. Mielőtt belevágnál a tartalomgyártásba, találd ki hogy mit tanul meg a tartalom olvasója/nézője belőle. És végül, mi a call to action? Mit szeretnél, mit csináljon az olvasó/néző, miután megnézte a tartalmadat? Ezek nagyon fontos kérdések, amik nélkül céltalan a tartalommarketing. Mindig arra gondolj, amit a közönséged hallani akar, ne arra, hogy te mit akarsz mondani. Ha kielemzed a közönséged motivációját, akkor tudni fogod, hogy minek szentelnek figyelmet és mi készteti őket az elköteleződésre.
#4. Vond be a követőid is a tartalomkészítésbe
Az előző tanácsok inkább arra irányultak, hogyan tudj kapcsolódni a közönségeddel. Viszont ha profi tartalomgyárossá akarsz válani, akkor elkerülhetetlen, hogy együtt alkoss tartalmakat a követőiddel. Na persze nem arról van szó, hogy közösen írjatok egy posztot vagy csináljatok egy videót. Inkább arról, hogy vond be a követőid, az érdeklődőid, de leginkább az elkötelezett ügyfeleid a tartalomalkotás folyamataiba úgy, hogy azok róluk szóljanak. Interjúk, esettanulmányok, történetek, stb. Az ilyen típusú tartalmakkal szintet léphetsz hitelességben a célközönséged szemében.
#5. Maradj emberi, maradj önmagad
A tartalmaidnak mindig legyen emberi oldala. Tartalomkészítés közben sokszor túlzottan igyekszünk mindent tökéletesíteni, mindenben csak a pozitívumokra fókuszálni. (Főleg ha a saját termékünk, szolgáltatásunk érintett a tartalomban.) Azonban az a helyzet, hogy a legjobban az igazán emberi és valóságos dolgokhoz tudnak kapcsolódni az emberek, hiszen senki sem tökéletes. A kis dolgok teszik a tartalmakat emberivé, valóságossá. Ha teheted tartózkodj a stock fotóktól és törekedj az egyediségre amiben csak tudsz. Ez tuti kifizetődőbb lesz!
#6. Gyűjts adatokat és használd őket
Gyűjts és elemezz minden adatot a közönségedről, ami segíthet, hogy minél jobb és értékesebb tartalmakat készíts. Ne csak feltételezz dolgokat, használd az adatokat, hiszen erre vannak! Ez sajnos sok tartalomgyártó számára nehéz, mert kreatív emberek és utálják a számokat. Azonban muszáj megnézni a mérőszámokat, hogy lássuk milyen tartalmak működnek és mik hoznak eredményeket.
#7. Mindig maradj következetes
Legyen egy rendszered, ami alapján készíted és publikálod a tartalmaid. A tartalomkészítési folyamatnak nem szükséges feltétlenül bonyolultnak lenni. Fektess le néhány olyan alapszabályt, ami Számodra (vagy a munkatársaid számára) nem túl megerőltetőek. Mennyi cikk vagy videó lenne ideális egy héten? 1,2 vagy 3? Ha úgy érzed nincs időd heti 2-3 cikkre vagy videóra semmi baj. Akkor kezdj neki heti egy cikkel vagy videóval. Ha következetes maradsz, akkor 1 év alatt már több mint 50 cikked vagy videód lesz. Ha éveken át tartod ezt a szintet (és folyamatosan minőségi tartalmakat csinálsz) akkor előbb-utóbb mindenki hallani fog rólad a saját iparágadban. A tartalommarketing nevű játékban az nyer, aki türelmes tud maradni.
#8. Mindig legyen célod a tartalommal
A tartalommarketing legfőbb eleme a stratégia – ahogy erről a cikkben korábban már írtam. Sokszor találkozom azzal, hogy vállalkozók olyanok tartalomstratégiáit másolják, akik náluk jóval sikeresebbek. De ez a stratégia sajnos szinte soha nem működik, mert a vége egy rakás katyvasz lesz, ami semmi kézzel fogható eredményt nem hoz. Nem tudhatod hogy másoknak mi működik valójában. Láttam már több százezres Insta oldalt, ami alig-alig termelt pénzt. Érdemes lenne másolni őket? Nemhiszem… Tesztelj, gyűjts adatokat és tapasztalatokat, majd a saját vond le a következtetéseket. Nyugodtan hagyj ott egy közösségi média felületet, ha a célközönséged szinte alig érhető el rajta. Koncentrálj arra, ami működik és inkább csinálj kevesebb, de jobb tartalmakat. A minőség, az egyediség meg fog térülni ha türelmes tudsz maradni.