Egy honlap tervezése vagy újratervezése esetén könnyen fennakadhatunk az esztétikai dolgokon. Vajon a kiválasztott szín árnyalata megfelelő lesz? Középre vagy oldalra kerüljön a logó? Milyen betűtípust használjunk? És még sorolhatnám azokat az apróságokat, amiket ilyenkor el kell dönteni.
Viszont ha eredményeket akarsz, akkor gyorsan tovább kell lépned a “mi hogyan nézzen ki” fázison, mert valójában nem ez fogja előbbre vinni a vállalkozásod. Nem a választott színárnyalat miatt fog valaki melletted és a vállalkozásod mellett dönteni. ahhoz a teljes felhasználói élménynek kell rendben lennie.
Egy látogató kb. száz másik honlapot is megnézhet ugyanabban a témában, ezért ki kell tűnnöd a tömegből. Ahhoz pedig, hogy kitűnj a tömegből, először is meg kell könnyítened a látogatóid dolgát azzal, hogy egy felhasználóbarát megjelenést biztosítasz a honlapodon. Ha kimagasló felhasználói élményt tudsz nyújtani, akkor a látogatók több időt fognak az oldalaidon tölteni és ennek köszönhetően így több érdeklődőd és ügyfeled lesz a végén.
Ebben a cikkben összeszedtük neked azt a 8 elemet, amik a legfontosabbak a felhasználói élmény megteremtésében.
1. Legyen minden annyira egyszerű, amennyire csak tud
Bár nagyon fontos a honlapod megjelenése, viszont a látogatók nem azért érkeznek oda, hogy a designt elemezzék. Valamilyen információt vagy megoldást keresnek. Ez érdekli őket, tehát a legfontosabb, hogy erre az igényre fókuszáljon a honlapod. Éppen ezért a felesleges design elemek – amiknek nincs semmilyen funkciójuk – csak túlterhelik a látogatót és megnehezítik azt, amit valójában csinálni akarnak az oldalon. Felhasználói élmény szempontjából az egyszerűség mindig a legjobb. A kevesebb több!
Pár alapszabály az egyszerűség és az átláthatóság megteremtéséhez:
- Ne használj túl sok színt, maximum 5 (plusz-mínusz 2) szín legyen az oldalon.
- Ne használj semmilyen túl bonyolult vagy művészi betűtípust. Legyen egyszerű, minimalista és kontrasztos a háttér színével. Illetve maximum 3 különböző méretet használj.
- Csak akkor használj grafikákat, ha azok funkcionálisak és segítenek a felhasználónak jobban megérteni valamit.
2. A vizuális hierarchia segít a látogatónak a tájékozódásban
A vizuális hierarchia rendszert teremt, ami segít a tájékozódásban. Ez összefügg az egyszerűséggel és azt jelenti, hogy a weboldalad elemeit úgy szervezd és helyezd el, hogy a látogató rögtön a legfontosabb elem felé orientálódjon. A célod az, hogy a látogató valami olyan cselekvést hajtson végre, amiért az oldalra érkezett. A pozíciókkal, színekkel és méretekkel játszva el tudod érni, hogy legelőször mit vegyen észre a látogató, mikor a honlapra érkezik. Egy landing oldalon fontos a lépésről-lépésre felépítés, viszont szinte minden oldalra igaz, hogy legyen egy jól érzékelhető vizuális felépítése.
3. Egyszerű és érthető navigálási lehetőségek
Egy megfelelő navigáció megtervezése az oldaladon elengedhetetlen, hogy a látogató megtalálja azt, amiért érkezett. Ideális esetben a látogatódnak nem kell gondolkodnia azon, hogy hova kattintson ha tovább akar tájékozódni valamiben. Az elsődleges navigáció az oldaladon mindig legyen egyszerű és az oldal tetején helyezd el – de legyen navigáció a láblécben is. Ha szükséges, akkor helyezz el egy kereső mezőt is felül az oldaladon. Keresőre főleg akkor van szükség, ha mély és szerteágazó a tartalom. Egyszerű, néhány menüponttal rendelkező honlapok esetén nem feltétlenül szükséges.
Figyelj oda mindenképpen arra is, hogy ne legyen túl sok navigációs lehetőség. Az egyszerűség itt is fontos, mert a túl bonyolult menüszerkezetek is képesek elijeszteni a látogatókat. Végül pedig, ha már tudod, hogy milyen lesz az oldalad fő (felső) navigációja, akkor legyél következetes és az elhelyezkedés és a címkék minden oldalon ugyanolyan legyen. Apropó következetesség….
4. Törekedj mindenhol a következetességre
Azon felül, hogy a navigációd következetes, az egész weboldalad kinézete és érzete legyen hasonló minden egyes oldalon. Hátterek, színek, témák, karakterek, betűtípusok, sőt, még a hangvétel is legyen következetes a kiváló felhasználói élmény érdekében. Nem azt mondom, hogy minden oldal nézzen ki totál ugyanúgy. Lehetnek különböző elrendezések például a landing oldalakon és az információs oldalakon, de ezeket az elrendezéseket használd következetesen. Ez megkönnyítheti a látogató életét és biztonságérzetet is ad neki.
5. A honlapod legyen reszponzív
A Statista felmérése szerint világszerte a felhasználók 48%-a használja telefonról és tabletről az internetet. Ráadásul a kutatások azt is megmutatták, hogy a felhasználók 93-%-uk zárt már be honlapot azért, mert nem volt megfelelően optimalizálva mobilra vagy tabletre. Mi ebből a tanulság? Az, hogy a kiváló felhasználói élmény érdekében az honlapodnak minden eszközön tökéletesen kell megjelennie. A technológia világában ezt reszponzivitásnak hívjuk.
A reszponzív design azt jelenti, hogy a weboldalad felépítése rugalmas és flexibilis. Egy reszponzív oldalon minden tartalom automatikusan átméreteződik, átalakul arra az eszközre optimalizálva, amiről éppen megnyitják. Ezt elérheted mobilbarát HTML sablonokkal vagy egy külön mobil oldal elkészítésével. A legfontosabb, hogy minden eszközön élvezetes legyen a megjelenítés, ami nem jelenti feltétlenül azt, hogy ugyanúgy kell kinézzen minden eszközön. Emellett az is ajánlott, hogy minden böngészőben nyisd meg és nézd meg az oldalad, hogy mindenhol tökéletesen jelenjen meg. Safari, Chrome, Firefox, stb…
6. Konvencionalitás
Nagy kihívás a webtervezésben, hogy az egyediséget és mások elvárásait egyensúlyban tartsd. A legtöbben már hozzáértő internet felhasználók vagyunk és vannak bizonyos konvenciók, amikhez már hozzászoktunk. Ilyen például az, hogy a menü az oldal tetején, hogy a logó a menü mellett bal oldalon van és hogy a logóra kattintva visszatérünk a főoldalra, stb. Megfordulhat a fejedben, hogy ezeket a konvenciókat kihajítsd az ablakon az egyediség érdekében, de az nagy hiba lenne. Rengeteg más lehetőséged van, hogy megcsillogtasd a kreativitásod, és mivel ezekhez a konvenciókhoz már hozzászoktak az emberek, csak rontanál a felhasználói élményen.
7. Maradj mindig hiteles
Ha alkalmazkodsz az előbb említett internetes konvenciókhoz, az hitelességet kölcsönöz az oldaladnak. Ez növeli a bizalmat is, amit a látogatók éreznek az oldalad első látogatásakor. És ha a célod az, hogy olyan weboldalt építs, ami a lehető legjobb felhasználói élményt nyújtja, a hitelesség kiemelten fontos dolog. A hitelesség felépítésének az egyik legjobb módja, ha teljesen transzparens és őszinte vagy a termékről vagy szolgáltatásról, amit kínálsz. Ne hagyd, hogy a látogatóknak több oldalon és információn kelljen keresztül rágniuk magukat ahhoz, hogy megtudják mit is kínálsz pontosan. Legyél nyílt már a főoldalon és írd meg, hogy milyen értékeket képvisel a vállalkozásod.
8. Mindig a felhasználó-központúság a legfontosabb
Végülis a felhasználói élmény a felhasználók igényeitől függ, nem? Kinek tervezel, ha nem nekik? Így az utolsó lépés nem is szólhat másról a weboldalad tervezésénél, mint arról, hogy minél több információt gyűjts be a látogatóidtól. Ezek az infók azért lesznek nagyon fontosak, mert tanulhatsz belőlük és ezáltal tovább javíthatod a felhasználói élményt.
Végül pedig egy jó tanács: Soha ne csak Te ellenőrizd az oldalad használhatóságát. Hiszen valószínűleg Te már annyi időt öltél bele, hogy biztosan elfogultabb vagy, mint egy felhasználó. Mindig kérj meg másokat, hogy teszteljék az oldalaid, majd alkossanak róluk objektív véleményt.