Az információ aranykorában sokkal egyszerűen tudunk történeteket, ötleteket és termékeket megosztani másokkal, mint korábban bármikor. A digitális térben megosztott tartalmakon keresztül pedig nem csak önmagad és/vagy a szaktudásod mutathatod meg a nagyvilágnak, hanem pénzt is csinálhatsz vele – relatíve egyszerűen. A tartalomgyártásból való bevételszerzés pedig egy szuper lehetőség a kreatív, vállalkozószellemű elméknek.
Ebben a cikkben 7+1 különböző módszert fogunk mutatni neked a pénzre váltható tartalomkészítésről.
Kétféleképpen tudsz tartalomból pénzt csinálni online: az egyik az, hogy digitális marketing stratégiákkal népszerűsíted a termékeidet vagy a szolgáltatásaidat. A másik pedig az, hogy magából a tartalomból csinálsz pénzt. Ebben a cikkben mindkét út lehetőségeit megnézzük.
A digitális tartalom fajtái
Ha új számodra a tartalommarketing, de vannak olyan ötleteid, amelyeket érdemes megosztani, akkor jó hírem van számodra: lehetőségek tárháza vár rád, hogy ezeket megmutasd a nagyvilágnak és pénzt is keress vele.
Blogolás
A blogolás már lassan 20 éve is fontos része volt a legnépszerűbb tartalommarketing platformok listájának. De ez nem is csoda. Hiszen a többi platformmal ellentétben a blogod felett kizárólag te rendelkezel – tehát platformfüggetlen. A blog olyan, mint a te kis világod, ahol kifejezheted ömmagad, elmondhatod az ötleteidet, gondolataidat, megoszthatod a terméked vagy a szolgáltatásaidat.
A blogolásból viszonylag egyszerűen tudsz pénzt csinálni, ha elhelyezel Google hirdetéseket az oldaladon (vagy más tartalomkészítőknek szóló hirdetési megoldásokat). Persze pénz csak akkor lesz, ha van elég látogató. De a jó hír, hogy több módon is terelhetsz forgalmat a blogodra, és ha belejössz, akkor egyre többen fognak érkezni és egyre jobb státuszod lesz az adott iparágban. A hirdetéseken kívül még van pár módod arra, hogy pénzt csinálj a tartalmaidból. Ha például termékeket promótálsz és ezért pénzt kérsz, vagy ha backlinkeket értékesítesz (de itt a minőségre nagyon oda kell figyelni).
Megjegyzés: Google vagy bármiylen más hirdetésekből ne várj csodát Magyarországon. Ebből sajnos nem fogsz megélni itthon ebben a formában, de ha elég sok látogatód van és nincs se terméked, se szolgáltatásod, akkor egy kis kiegészítő jövedelem lehet.
Videózás
Ha szeretnéd, hogy a bizniszed sikeres legyen, akkor ma már nem hagyhatod figyelmen kívül a videós tartalmakat. A fogyasztók 90%-a hasznosnak találja a videós tartalmakat, pontosan ezért hódít egyre nagyobb teret ez a tartalomfajta szerte a világon. A technológia sem lehet kifogás, hiszen manapság már egy okostelefonnal elkezdheted a videókészítést (ráadásul nem is lesz vele minőségi probléma). Az emberek hatékonyabbnak találják, ha elmondják nekik egy videóban, hogyan használjanak egy terméket vagy milyen lépései, elemei vannak egy szolgáltatásnak.
A videós tartalom sikerességének kulcsa a minőség. Gondosan építsd fel a videóidat és amint tudsz, ruházz be kellékekre, fényekre, mikrofonra és egy profi fényképezőgépre. Azonban amint írtam, kezdetben nem lehet kifogás a technika hiánya, elkezdeni bármivel lehet. Ha pedig a YouTube-on nyomod, akkor bizonyos feltételek után, magából a videóból is tudsz pénzt csinálni. De persze a blogodra vagy az oldaladra is irányíthatod onnan a látogatókat.
Közösségi média posztok
A közösségi média mindenképpen fontos eleme az online marketingnek és így a vállalkozásodnak is. Miért? Mert itt tudod a legkönnyebben elérni a célközönségedet. A Facebookon és az Instagramon pedig nem csak elérni tudod az érdeklődőket, hanem folyamatosan kommunikálni is tudsz velük, ami hosszútávon sokat fog segíteni a szakértői státuszod elérésében.
Sok vállalkozás promóciós és információs célokra is használja a közösségi média felületeket. Akár direktben is eladhatod a termékeidet ezeken a felületeken de a fő cél inkább az legyen, hogy folyamatosan kapcsolatot tarts fenn a közönségeddel és növeld az elköteleződésüket a vállalkozásod iránt.
E-könyvek
Egy másik jó módszer, hogy kapcsolatot építs a közönségeddel, ha írsz egy e-könyvet. Ez egy kicsit nagyobb volumenű dolog. Hogy komolyan vegyenek, nem árt ha legalább 10 ezer szót tartalmaz. A pár oldalas “csaliszagú” e-könyveknek az ideje már lejárt. Csak akkor készíts e-könyvet, ha tényleg van valami fontos mondanivalód, ami a célközönségednek is fontos. Csak azért ne csinálj e-könyvet, hogy email címeket gyűjts vele, mert hamar meg fognak utálni miatta.
Az e-könyvek általában letölthető PDF formátumúak, amelyeket egyszerűen és könnyen olvashat a közönséged bármilyen eszközön. Az e-könyvek mindig valami hasznos információt adjanak egy probléma megoldására. Itt hasznos és értékes információt adsz el, nem a termékedet vagy a szolgáltatásodat. Ezt pedig ki is hangsúlyozhatod a könyvben.
Infografikák
Az infografikák vizuális formában megjelenített statisztikák – ha rövidek és érthetőek akarunk lenni. Egy rakás hasznos információt sűríthetsz és jelenítesz meg egyetlen oldalon. Nagyon népszerű tartalmi forma a rövidsége, az értéke és megoszthatósága miatt. Ha infografikákban gondolkodsz, akkor mindig tartsd szem előtt, hogy legyen nagyon figyelemfelkeltő és kellően érdekes. Bátran kísérletezz színekkel, pontokkal, képekkel és témákkal.
Csekklisták és sablonok
A csekklisták és a lépésről-lépésre útmutatók nagyon népszerűek azoknak az érdeklődőknek, akik gyors megoldásot keresnek hogy elérjék a céljukat. Adhatod ezeket feliratkozásért cserébe, vagy a fő tartalomad kiegészítőjeként is. Mivel ez egy nagyon témaspecifikus tartalmi forma, ezért általános tanácsokat nehéz is adni ebben a témában.
Mémek és GIF-ek
Ha jó a humorod és követed a trendeket, akkor ezt nyugodtan használd fel a tartalomkészítésnél is! Egy GIF a közösségi média oldaladon vagy a blogodon, vlogodon tuti felkelti az érdeklődést. Az ilyen tartalmakkal nagyon jól el lehet érni a fiatalabb generációt. A mémek és a vicces GIF-ek a popkultúra elengedhetetlen részeivé váltak az utóbbi időben, szóval nyugodtan készíts te is olyat, ami releváns a termékedhez és ami szórakoztatja az olvasóid.
Ez eddig szuper, de hogyan lesz bevétel a tartalomból?
Többféle módszer is létezik, amiknek a segítségével profitálhatsz az online tartalmaidból. Vannak olyanok, amik már kezdőként is elérhetőek, de vannak olyanok is, amik inkább hosszú távon fognak csak működni.
1. Ingyenes tartalom
Ez most furának tűnhez, hiszen pont arról szól a cikk, hogyan csinálj pénzt a tartalmaidból. Viszont ha hiszed, ha nem, ez tényleg működik. Az emberek imádják a jó minőségű ingyenes tartalmakat. Az emberek imádni fognak téged és a vállalkozásod, ha önzetlenül értékes tartalmakat osztasz meg velük.
Az ingyenes tartalom nem közvetlenül hoz pénzt, viszont a lehető legjobb módszer arra,, hogy minél több feliratkozót, követőt és érdeklődőt szerezz. Ha pedig jó a tartalmad, akkor hamar lesznek az érdeklődőkből rajongók. A rajongók pedig már fognak kölvetni nálad, ha kínálsz nekik valamit. Olyan népszerű bloggerek használják ezt a módszert, mint például Chloe Ting, akinek (jelenleg) több mint 15 millió YouTube feliratkozója van. Rengeteg pénzt csinál ebből, de a kulcs az ingyenes és értékes edzős videók, amelyeket milliók végeznek minden nap.
Megjegyzés: Az ingyenes tartalom nem feltétlenül lesz elég hosszú távon. Meg kell majd támogatnod más típusú bevételekkel is ha magas profittartalmú vállalkozást akarsz építeni.
2. Affiliate marketing
Az affiliate marketing, vagyis az együttműködésre épülő marketing az egyik legrégebbi online marketing stratégia. Nagyjából úgy működik, hogy te népszerűsítesz az oldaladon és ha valaki vásárol a te linkedről, akkor azután részesedést kapsz. Az Amazon affiliate programjában ez például 8-10% is lehet, persze ez eltérő minden cégnél és együttműködésnél. Az affiliate marketingnél fontos, hogy ne csak a részesedés mértéke alapján válassz partneret és terméket. Törekedj arra, hogy valóban releváns legyen a partner és a termék a vállalkozásod szellemiségéhez, a témájához és legyen hasznos a közönséged számára.
3. eCommerce
Ez a fajta megoldás leginkább akkor fog jók működni, ha már van egy elkötelezett követői bázisod. Ha már sokan szeretik a tartalmaid, akkor abban a témában amiről tartalmakat készítesz akár írhatsz egy könyvet, készíthetsz egy online workshopot vagy akár tarthatsz élő előadásokat is. Ezen kívül kereshetsz olyan termékeket, amik relevánsak a tartalmaiddal és valós igénye van a követőidnek rá. Ha a tartalmadhoz releváns termékekből összeállítasz egy kis webáruházat, akkor folyamatos bevételhez juthatsz úgy, hogy nem lesz szükséged izzadtságszagú reklámokra az ingyenes tartalmaidban. Persze ehhez fontos a tartalom és a termék kapcsolata és tartalmaid minősége.
4. Tagsági rendszer
Ezzel a módszerrel a vásárlóid havi vagy éves díj ellenében hozzáférést kapnak exkluzív tartalmakhoz. Ennek klasszikus példái az online újságok, magazinok, mint a Washington Post vagy a New York Times. De már pl. a Nők Lapja is így csinálja. Ilyenkor általában úgy érdemes csinálnod, hogy valamennyi tartalomhoz ingyenes hozzáférést biztosítasz, hogy ki tudja próbálni az érdeklődő a szolgáltatást és látja, hogy mit kap, ha feliratkozik. Gondolom mondanunk sem kell, hogy itt a tartalomnak extra módon értékesnek, informatívnak és jó minőségűnek kell lennie.
5. Adományok
Természetesen az adományok nem lehetnek teljes értékű bevételi források. De mivel itt minden lehetőséget számba veszünk, ezért miért ne beszélhetnénk erről is? A PayPal és a Patreon a legnépszerűbb felületek, ahol adományokat fogadhatsz el. A Youtube-osok körében egyébként a Patreon egyre elterjedtebb támogatási megoldás. Itthon is használják már jópáran. A különbség a tagsági rendszer és eközött, hogy itt mindenki láthatja a tartalmadat és csak az fizet, aki úgy dönt, hogy támogatni akar téged.
6. Szponzorált tartalmak
A szponzorált tartalom remek választás, ha növelni akarod a bevételeid, miközben jó kapcsolatot építhetsz ki általa más cégekkel és a közönségeddel is. A szponzorált tartalom úgy működik, hogy olyan tartalmat készítesz, amivel felhívod a közönséged figyelmét más cégek termékeire, amiért és a másik cég fizet neked. Az Instán már tuti hogy rendszeresen találkozol ilyennel. Itt is fontos, hogy csak olyan termékeket, cégeket promózz, amik relevánsak és érdekesek a követőidnek. Éppen ezért elkerülhetetlen, hogy megfelelő ismereted legyen a közönséged érdeklődési köréről. A szponzorált tartalmak akkor lesznek a legütősebbek, ha természetesnek tűnnek és időben aránylag eloszlanak. Ha minden nap más-más cégeket promózol, akkor idegesítő leszel a követőidnek. Ezt mindenképpen kerüld el.
7. Tanácsadás
A tanácsadás is egy jó módja annak, hogy pénzt csinálj a szakértelmeből. A személyes konzultáció vagy tanácsadás során az idődet és a tudásodat adod el, amiért pénzt kapsz cserébe az ügyfeleidtől. Ez általában akkor működni jól, ha valakinek személyre szabott információra van szüksége ahhoz, hogy alkalmazzon valamit, amit a blogodon, csatornádon, stb látott, hallott. Ha például a táplálkozásról csinálsz tartalmakat, akkor ajánlhatsz személyre szabott tanácsadást.
+1. SEO
Ez a módszer az egyik legidőigényesebb viszont rendíkvül jó megértülést hozhat hosszútávon. Azért időigényes, mert nagyon jó tartalmakat kell készítened hozzá úgy, hogy közben figyelembe veszed a SEO működésének a szabályait (amik egyébként folyamatosan változnak). Emellett fontos az is, hogy a tartalom olyan legyen, amire az emberek keresnek és kellően rendszeres ahhoz, hogy minőségi tartalomkészítőnek ítéljenek a keresőmotorok. Viszont ha ezeket a krituériumokat képes vagy megugrani, akkor fantasztikus eredményeket érhetsz el a SEO-val. Persze az is igaz, hogy a SEO önmagában nem fog feltétlenül pénzt hozni, viszont megtámogathatod vele a többi pénztermelő módszert.